Organon VII - NIHIL NOVI

E-learning a výuka logiky

Ludmila Dostálová, Jaroslav Lang
Katedra filosofie FF ZČU v Plzni
ldostal@kfi.zcu.cz

E-learningové systémy se v poslední době stále častěji stávají platnou součástí výuky, zejména tam, kde je jen omezená dotace kontaktní výuky, nebo tam, kde stále rostoucí počet studentů znemožňuje individuální přístup k výuce. E-learning tak nabízí možnost, jak při stále rostoucím počtu studentů zvládat agendu spojenou se zadáváním a vyhodnocováním samostatné práce studentů, nebo naopak nabízí studentům účinnou pomoc při samostudiu, zvláště tam, kde chybí kvalifikovaný tutor resp. kvalifikovaná opora v sociálním zázemí.
Kurzy logiky však nepatří k těm, které mohou být podoby e-learningového kurzu prostě převedeny. Výuka logiky totiž není založena jen na získávání encyklopedických znalostí, zvládnutí látky je podmíněno schopností samostatně řešit úlohy nikoliv podat správnou odpověď. Navíc, při tomto řešení úloh často není podstatný ani tak vlastní výsledek, jako celý postup řešení. E-learningové systémy bez problémů zvládají ověřování faktografických znalostí, k němuž stačí běžné testové otázky. V případě výpočetních a konstrukčních úloh však prostá kontrola správnosti odpovědi, resp. výsledku, nestačí: je třeba zkontrolovat celý postup. K tomu však běžným e-learningovým systémům chybí vhodné nástroje.


Abstrakt

Prezentace

Článek ve sborníku

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

© KFI 2024