Organon VII - NIHIL NOVI



Scholastická inspirace podruhé, tentokrát disputační

Tomáš Grulich
Katedra občanské výchovy a filozofie, PedF UK Praha
tomas.grulich@atlas.cz

Článek se snaží reagovat a kriticky navázat na podněty dvou dřívějších příspěvků – pojednání Marty Vlasákové o struktuře scholastických kvestií a návrh Miroslava Jaurise na výuku elementární logiky v podobě tzv. polointuitivní přirozené dedukce. Seznamuje s pravidly vedení scholastické disputace a ukazuje, jaké dovednosti týkající se racionálního vedení diskuse vyžadovala a o jaká odvozování se opírala. Obecně klade především otázku po smyslu a účelu výuky logiky pro společenskovědní obory a poté na oné odpovědi závislé její podobě a obsahu; speciálně se zaměřuje na možnosti a úskalí využití disputačních pravidel k polemice vedené v běžném jazyce a soulad či neslučitelnost odlišného založení pojetí logické formy. Možné východisko navrhuje hledat v propedeutice logiky orientované na sémantické závazky, které mluvčí ve svém tvrzení přijímá.


Abstrakt

Prezentace

Článek ve sborníku

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

© KFI 2024