Organon VII - NIHIL NOVI |
||||
Námět na výuku logiky pro studenty filosofieTomáš HolečekFilosofický modul FHS UK v Praze holecek@ojrech.cz
S ohledem na obvyklé problémy výuky logiky pro studenty filosofie nabídnu kombinaci
Ze zakládajícího spisu moderní logiky Bertranda Russella a Alfreda North Whiteheada Principia Mathematica navrhnu vyložit výběr primitivních idejí z kapitol 1 až 14. Výklad zahrnuje i vysvětlení původní teorie typů a neúplných symbolických výrazů. Důraz přitom bude kladený na principy práce se symbolickými výrazy, především na jejich skládání. Z klasického a ve filosofii neobyčejně vlivného Aristotelova spisu O vyjadřování navrhnu vyložit výchozí stanovení idejí z kapitol 1 až 6 s důrazem opět na principy skládání a rozkládání. Dále navrhnu vyložit autorovo předvedení především složených výroků z kapitoly 10, což umožní kromě obvyklého srovnání s kvantifikátory moderní logiky i nalezení společných principů logické práce. V příspěvku budu na závěr komentovat smysl takové výuky pro studenty zaměřené na filosofii a uvedu důvody, které mne vedly k uvedenému návrhu. Tento návrh bude ale ostatním předložený jen k promyšlení a uvážení; nemyslím, že by se zmíněný dvousemestrový kurz měl stát modelovým příkladem. Abstrakt Prezentace Článek ve sborníku |
||||
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. |
© KFI 2024 |