Organon VII - NIHIL NOVI |
||||
Výuka logiky bez logických pojmůVítězslav ŠvejdarKatedra logiky FF UK v Praze vitezslav.svejdar@cuni.cz
Studijní plány logiky, například na FF UK, jsou pochopitelně sestaveny tak, student získal širší přehled o oboru,
aby se seznámil s významnými odborníky a později mohl pracovat jak v logice samotné, tak v oborech, kde se logika
uplatní. Má-li ale logik učit logiku nelogiky, tj. studenty, kteří ve vysokoškolském studiu absolvují jediný kurs logiky,
vznikne otázka, jakou roli má onen kurs v příslušném studijním plánu plnit. Odpověď na tuto otázku je nejasná jak
na humanitních oborech, tak na matematicko-informatických fakultách, a to přestože humanitní obory na ni mají zdánlivě
nezpochybnitelnou odpověď:
chceme, aby se naši studenti naučili logicky myslet.
V příspěvku bude zvažována teze, že chtějí-li humanitní obory, aby jejich studenti získali zkušenost s logickým myšlením, měly by do svých studijním programů raději zařadit kurs s názvem například Úvod do matematiky, neboť na vhodně zvolených částech matematiky, ne příliš obtížných avšak dostatečně abstraktních a dobře vymezených, a ovšem alespoň trochu atraktivních, lze logické jevy demonstrovat nejlépe. K tomu bude uvedeno několik potenciálních příkladů z algebry a teorie čísel. Abstrakt Prezentace Článek ve sborníku |
||||
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. |
© KFI 2024 |