Organon VII - NIHIL NOVI

Výuka logiky bez logických pojmů

Vítězslav Švejdar
Katedra logiky FF UK v Praze
vitezslav.svejdar@cuni.cz

Studijní plány logiky, například na FF UK, jsou pochopitelně sestaveny tak, student získal širší přehled o oboru, aby se seznámil s významnými odborníky a později mohl pracovat jak v logice samotné, tak v oborech, kde se logika uplatní. Má-li ale logik učit logiku nelogiky, tj. studenty, kteří ve vysokoškolském studiu absolvují jediný kurs logiky, vznikne otázka, jakou roli má onen kurs v příslušném studijním plánu plnit. Odpověď na tuto otázku je nejasná jak na humanitních oborech, tak na matematicko-informatických fakultách, a to přestože humanitní obory na ni mají zdánlivě nezpochybnitelnou odpověď: chceme, aby se naši studenti naučili logicky myslet.
V příspěvku bude zvažována teze, že chtějí-li humanitní obory, aby jejich studenti získali zkušenost s logickým myšlením, měly by do svých studijním programů raději zařadit kurs s názvem například Úvod do matematiky, neboť na vhodně zvolených částech matematiky, ne příliš obtížných avšak dostatečně abstraktních a dobře vymezených, a ovšem alespoň trochu atraktivních, lze logické jevy demonstrovat nejlépe. K tomu bude uvedeno několik potenciálních příkladů z algebry a teorie čísel.


Abstrakt

Prezentace

Článek ve sborníku

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

© KFI 2024