Kudy do dedukce:
Přirozená dedukce okolo nás

Mgr. Ludmila DOSTÁLOVÁ, Ph.D.
Katedra filozofie, FF ZČU v Plzni
ldostal@kfi.zcu.cz



Abstrakt

Vztah vyplývání a na něm založené ověřování platnosti úsudků, odvozování a dokazování by mělo být jedním z hlavních tematických okruhů úvodních kurzů logiky. Ačkoliv se jedná o pojem základní a ve své podstatě jednoduchý, představuje jeho uchopení pro studenty velký problém. Ukazuje se, že studenti často bravurně zvládají používání odvozovacích pravidel a konstrukci důkazů ve formalizovaném kalkulu, aniž vědí, co vlastně činí. Příspěvek se bude snažit ukázat, jak studenty naučit rozpoznávat odvozovací pravidla v běžném textu. Tím, že se jedná o texty běžné, získávají studenti pocit, že logika je skutečně nástrojem použitelným i jinde, než jen v kurzu logiky. Původní záměr, že by vhodným materiálem byly texty filosofické nebo politické diskuse se ukázal být nevhodný. V prvním případě náročnost textu odváděla pozornost studentů od vlastní logiky, ve druhém případě se jedná o materiál tak rozmělněný, že v něm v podstatě žádné usuzovací schéma najít nelze. Tradičně však bývá dedukce spojována s detektivní literaturou a to je materiál pro studenty atraktivní a postupy v něm použité jsou obvykle velmi průhledné. Kupodivu ale nejvhodnějším materiálem se ukázaly být knížky dětské, kde je potřeba explicitního zdůvodňování zřejmě nejsilnější. Nabízejí tak poměrně bohatou zásobárnu příkladů jak schémat platných, tak i neplatných. Zpracování tohoto materiálu se pak ukazuje být i vhodným materiálem pro zadání bakalářských prací studentů humanitních oborů.

Prezentace

Článek ve sborníku