Prezentace výsledků projektu OPVK CZ.1.07/2.2.00/07.0217 ORGANON: LMS pro výuku logiky:
LMS ORGANON

Mgr. Ludmila DOSTÁLOVÁ, Ph.D.
Katedra filosofie, FF ZČU v Plzni
ldostal@kfi.zcu.cz

Ing. Jaroslav LANG
Katedra filosofie, FF ZČU v Plzni
jalang@kfi.zcu.cz



Abstrakt

Cíle projektu a současný stav

Cílem představovaného projektu Organon podpořeného z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky (projekt č. CZ.1.07/2.2.00/07.0217) bylo vytvořit e-learningový systém, který by byla studentům k dispozici při jejich samostudiu a zároveň by obstaral veškerou agendu spojenou se zadáváním a vyhodnocováním samostatných domácích úloh, čímž by se dosáhlo vyšší efektivity při výuce a usnadnila se práce vyučujícím. Vzhledem k tomu, že podoba a rozsah úvodních kurzů logiky jsou na většině univerzit podobné, bude v případě zájmu možné celou aplikaci využít i na jiných vysokých školách České republiky.
Kurzy logiky jsou v současné době zařazeny v celé řadě studijních plánů různých oborů - patří k povinným předmětům pro studenty prvních ročníků většiny technických, právnických, filosofických i pedagogických fakult. Zpravidla se jedná o úvodní jednosemestrální kurz s dotací 2-4 vyučovací hodiny týdně pro velké množství studentů (často i několik set). Úspěšné absolvování těchto předmětů předpokládá poměrně velký podíl samostudia, neboť spočívá v samostatném řešení úloh. Navzdory faktu, že samostatné řešení úloh je nejefektivnějším způsobem, jak se logiku naučit, zcela chybí příslušná studijní literatura, především cvičebnice, které by obsahovaly dostatečnou zásobu nejen úloh, ale i klíč a vzorová řešení. Tato situace značným způsobem zatěžuje vyučující, kteří musí úlohy nejen sestavovat, ale především kontrolovat a se studenty konzultovat. Vzhledem k masovému charakteru těchto kurzů a často nízkému personálnímu obsazení jejich výuky přesahuje tento úkol možnosti vyučujících. Zrušení nebo snížení podílu samostatné práce studentů by sice tuto situaci stabilizovalo, nicméně by mělo za následek snížení kvality výsledných znalostí studentů, pro které by se tímto tyto předměty navíc staly nepřiměřenými. Přitom povaha úloh i problémy, se kterými studenti chodí na konzultace nejčastěji, jsou takového charakteru, že je lze bez problémů převést do automatické podoby. To znamená, že přenesení veškeré agendy související s procvičováním i ověřováním znalostí do automatické podoby webové aplikace představuje efektivní řešení této situace: přispěje k vyšší efektivitě samostudia studentů a zároveň přinese značnou časovou úsporu vyučujícím.
Vzhledem k tomuto stavu jsme na našem pracovišti začali hledat nějaký již hotový software, který by byl schopen usnadnit konzultační činnost vyučujících a zvýšit efektivitu samostatného procvičování a studia studentů. Didaktického softwaru vytvořeného přímo po potřeby úvodních kurzů logiky existuje značné množství, ať již publikovaného, dostupného na internetu nebo vyvíjeného v rámci univerzit. Nejrozvinutější v této nabídce jsou pravděpodobně "Tarski's Worlds" a "Hyperproof". Většina softwaru tohoto typu se však zaměřuje pouze na odbornou a didaktickou stránku problému a zcela opomíjí administrativní část výuky a konzultací, jako je hodnocení či archivace dosažených výsledků. Na druhé straně softwary vyvinuté právě za tímto účelem, např. e-learningové systémy, sice zvládají tuto administrativní část výuky, nevyhovují však zvláštním potřebám logiky, neboť jsou navrhované pro předměty encyklopedického charakteru; nemluvě o dalších technických nedostatcích souvisejících s užíváním logické symboliky. Proto jsme se rozhodli vyvinout vlastního web-tutora, který by v sobě spojoval obě tyto funkce – umí řešit logické úlohy, zacházet s nimi a hodnotit je (podobně jako speciální didaktické softwary pro logiku) a zároveň zvládá i administrativní stránku výuky (tak jako e-learningové systémy).

Popis LMS ORGANON

Základem LMS ORGANON je strukturovaná databáze příkladů obsahující dostatek příkladů pro obě základní činnosti
• pro samostudium studentů
• pro hodnocené domácí úlohy a testy
Nad touto databází je vybudován modul pro samostudium pro průběžnou přípravu na výuku i procvičování studentů umožňující podle volby studenta:
• předvést vzorové řešení příkladu
• průběžně konzultovat se studentem jeho řešení úlohy
• kontrolovat správnost úprav v průběhu řešení úlohy studentem a upozornit na chybu v okamžiku ukončení daného kroku
• na žádost navrhnout další krok či jej přímo předvést (včetně vysvětlení)
• zkontrolovat úlohu až po dokončení řešení, opravit ji a obodovat stejně jako hodnocené domácí úlohy
Tento modul je dále doplněn zápočtovým modulem, který obhospodařuje veškerou agendu spojenou se zadáváním, odevzdáváním a hodnocením domácích úloh tak, aby vzniklý systém
• automaticky generoval zadání domácích úloh nebo testů
• umožňoval elektronické vypracování i odevzdání těchto úloh
• byl schopen odevzdané úlohy automaticky opravit a ohodnotit
• evidoval ohodnocení odevzdaných úloh, včetně archivace zadání i vypracování
• dokázal příslušná data statisticky vyhodnocovat podle potřeb vyučujícího

Další vývoj

V současné době má funkční fragment celého systému za sebou dva roky provozu na FF ZČU. Jeho užitečnost se prokázala především v souvislosti s kombinovanou formou studia. Do budoucna se bude rozšiřovat nejen kvantitativně – doplňováním nových typů a vzorů úloh do již existující databáze – ale i kvalitativně – přidávání celých kategorií vyžadující i doplnění nových hodnotících a řešících algoritmů. Přidáním výkladových pasáží lze současnou „cvičebnici“ LMS ORGANON rozšířit ve zcela samostatný e-learningový kurz, resp. vytvořit z něj zcela autonomní elektronickou učebnici logiky.
LMS ORGANON nemá na straně uživatelů žádné zvláštní nároky na software nad rámec běžného vybavení. Nevyžadují jinou počítačovou gramotnost, než ovládání webového prohlížeče a schopnost klikat myší. Uživatelského prostředí pro vyučující umožňuje, aby si mohli vytvořit vlastní strukturu zadávání domácích úloh i testů stejně jako vlastní systém příkladů pro samostudium, který by odpovídal koncepci a potřebám jejich vlastních kurzů bez ohledu na používanou učebnici logiky.

Prezentace

Článek ve sborníku